onsdag 17. juni 2015

#Hjemmeferie - jeg selger byen min til dere



Jeg ligger i hengkøya. Jeg hører på stillheten som består av bølgeskvulp og fuglekvitter. At den ene fuglen er en skrikende fasan er helt innafor. Det hører nemlig til det å være hjemme, både sjølufta, summingen og den berømmelige, skrikende hønefuglen.

Den her var i hagen vår 


Jeg tenker at jeg bor på det flotteste stedet som finnes. - det stedet som inneholder alt hva en sommer kan tilby. Jeg tenker det, samtidig som jeg vurderer å bruke et minutt på å komme meg ned til sjøen. Ned i det deilige vannet, det med både ørret, torsk, krabber og litt mindre eksotiske brennmaneter. Ned til et eldorado av opplevelser for barn, for voksen og for de unge voksne som fyller strendene på kveldstid. Vi er heldige som kan velge å være her hele sommeren, og det har vi gjort noen ganger. En sommer så var jeg knapt utenfor nærområdet fordi det rommet venner, sosial omgang, strandliv, skogturer, galleribesøk, båtturer, badeliv og ikke minst slaraffenliv. Vi har hele sommerlivet her hjemme, - og kan velge en #hjemmeferie og fylle den med et hav av opplevelser. Med de tingene man fyller dagene med om man drar til syden, det vil si god mat, god drikke, sol, bading, sandslottbygging, gåturer og friluftsliv. Jeg er så heldig at jeg kan velge #hjemmeferie og samtidig synes det er helt innafor.



Jeg bor i en av de byene som ligger på topp på listen over Norges styggeste byer, Moss. Den ligger der mellom fergeleiet og E6, og er nok et sted mange kjører forbi. Et sted som man enten forbinder med et allsidig utvalg av arkitektur på vei fra fergeleiet til E6 eller med lukta fra fyllinga om man kommer fra eller skal til Sverige eller Akershus. Den lukten som man tidligere forbant med byen min er sagablott, da papirfabrikken er nedlagt. Så til alle dere som forbinder Moss med lukta, - den finnes dessverre ikke mer. Det er jo synd for den representerte industribyen som Østfoldbyen en gang var.

Sjøbadet, sentrumsnær strand 


Besøk en eller flere av Moss sine mange strender
Men til alle dere som bare fyker forbi og tilbringer tiden i min kommune innenfor en bil, så kan jeg fortelle at vi har mange, mange strender. Det er ikke mange byer med så mange strender i kort avstand som Moss. Det er mulighet til å bade både i ferskvann og i saltvann om man oppholder seg i sentrum. Den ene bynære stranden er Sjøbadet og den er nominert som en av Norges beste strender. Den har universiell utforming, den har toaletter, den har en park med lekeplass inntil, den er langgrunt og den har rent vann. For familier som skal ha med barnevogn så er det lagt til rette for at det skal være lett å få de med seg. Det kan også være at Tronvikstranda, som ligger på en annen kant av Jeløya også blir utstyrt med blått flagg denne sommeren. Selv om jeg trekker frem disse to strendene på grunn av utmerkelsene så vil jeg understreke at byen min har minst 48 badeplasser, så det er mulighet for å finne et sted å trives eller å være i le uansett hvilken vei vinden blåser.

Riktignok speilvendt, men Galleri Henrik Gerner og kafe Brandstrup ligger i det gule bygget til venstre i bildet. 


Galleribyen Moss
Mange som har besøkt byen min har vært på den lille perlen av en øy som jeg bor på. Ikke for å besøke meg, men for å ta en kringel på Galleri F15, for å besøke glassblåserne der eller keramikkverkstedet ogpå Røed gård. Ute ved galleriet er det flotte turstier for de som vil bevege seg i naturen, - og de er tilpasset løpere, rullestolbruker og de som spaserer med eller uten vogn. På Røed er låven i ferd med å bygges opp igjen, noe som gjør at man etter hvert vil kunne oppleve mer enn Casa Kvinnelist, Galleri Kvinnelist eller kafeen der ute. Om du er på Jeløy og vil oppleve flere gallerier, så kan man nyte flott utsikt og kunst på Galleri Varden. I sentrum så har vi galleri Henrik Gerner, Moss kunstgalleri, Galleri Kraft og Metallum og utstillinger i mange av byens kafeer. 




Barnevennlige Moss
Det var her jeg skulle ramset opp en haug med lekeland, med stedfaste tivoli, med flotte og store lekeplasser og mere som er skapt bare for barna. Her er verken Badeland eller land som er fylt til randen av lekeapperater, men her er som sagt natur i bøtter og spann, vi har Nesparken med sine grønne sletter og badeplasser. Der finner du også ulven som jeg digget å klatre på dag jeg var liten. Men, gågata i Moss har flere tog, sklier og statuer som inspirerer til klatring og bevegelse, om ikke annet. 




Møllebyen 
Denne delen av byen var egentlig en del av mølleområdet. Bydelen lå mange år i brakk. Men man har gjennom å ivareta noe av den opprinnelige arktitekturen og gjort det om til et moderne pulserende bydel. går man langs de brolagte gatene så vil man passere flere kafeer, to museer, kinoen og biblioteket. sistenevnte er et godt eksemple på at man har ivaretatt byggenes særegenthet og kombinert det med det mer moderne uttrykket. Så ta gjerne turen innom for en titt, - om du digger bibliotek som meg. PÅ toppen av Møllebyen så finner du Mossefossen. Den som nok var medvirkende årsak til at byen i tidligere tider var en solid industriby. (Hvor ble alle heltan av ?? ) 



I det øverste bygget ligger både Cafe Riis og bymuseet. i det nærmeste finner du kinoen, biblioteket og kafeen Trappane
Bymuseet i Moss
Museet ligger i en av møllebygningene og det har en permanent utstiling som handler om vannkraft, mølleindustri. glassindusti og papirproduksjon. De her også en omsiftende utstilling og i disse dager er den også preget av industibyen vår sin historie. Det stilles nemlig ut "Gateplagg fra Helly Hansen 1950 - 2015"
Petrus synes det er mest stas å skli ned på gamle striesekker og bruke "vareheisen" der. Det er verdt å sjekke ut hjemmesiden til Museet, da de ofte arrangerer aktiviteter for barn der.
Musset ligger i Møllebyen, også det i godt ivaretatte og moderniserte lokaler. 




Mossefossen og Verket 
Konvensjonsgården ligger mellom fossen og verket. Den ble bygget på slutten av 1700 - tallet og Kong Cristian Fredrik bodde der i 1814, mens det pågikk forhandlinger med den svenske kronprinsen Karl Johan: Det var her konvensjonen på Moss ble undertegnet i 1814, som har vært med på å skape fred i landet og i Norden. Det gule bygget er et flott, uavhengig og du vet historien bak det. Fortsetter du forbi bygget så kommer du til Verket. Det er gamle, 




Kafebyen Moss
Et av de eldste byggene i byen rommer en kafe. Den heter Bare og den har et nostalgisk interiør og en svært hyggelig bakgård. Adressen er Henrik Gernersgate og det er der Møllebyen starter. Møllebyen er en brolagtgate fra kafeen og opp mot fossen. Ønsker du nettopp å nyte det rennende vannet og en deilig lunsjmeny så går dere innom Bibliotek/kinobygget og besøker kafeen som ligger i underetasjen, - Trappane. Rett ved siden av ligger Microbryggeriet som har hatt tradisjon på quis hver torsdag. Og et steinkast oppover, ved inngangen til bymuseet så ligger Riis. Det er hyggelige lokaler hvor jeg har hatt utallige samtaler, småretter og kopper med kaffe. Ellers så finner du ulike kafeer i senterene rundt byen. Oppe ved øvre torg så ligger Farbror Melker og en italiensk mikrostor fransk inspirert kafe et steinkast unna.


og si meg en ting, hva skjer med skriften underveis her? Jeg har på ingen måte klipt og limt... 
Så tips mottos med takk :) 


Nann Karin 

4 kommentarer:

  1. Moss er en flott by! Vurderte faktisk å flytte dit før jeg falt til ro i Lørenskog.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært kult om du bodde her da :) Men da hadde jeg ikke fått tips om de slusene hvor jeg kunne dra på fotosafari :) Men, Moss er faktisk flott, det ser bare ikke slik ut når man kjører igjennom :)

      Slett
  2. Jeg har vært i Moss en gang før - rett og slett fordi GPS`en i bilen ledet oss dit ved en feil på vei hjem fra Sverige. Men vi koste oss i Moss vi :D Det er mange bortgjemte skatter i vårt flotte land som vi dessverre bare kjører forbi.

    SvarSlett
    Svar
    1. he, he så gøy at Gps -en bestemte at dere skulle besøke byen vår. JA; det er heldigvis ( eller dessverre ) mange bortgjemte skatter i landet vårt. Vi bor jo i et vakkert land <3

      Slett