lørdag 30. mai 2015

Jeg frir til P4 og Maxbo, - gjett hva jeg ønsker meg





- "Hei, jeg ringer for å fortelle at jeg leiligheten jeg har kjøpt er skjev. "
-  "Ja?, kan du antyde hvor mye?" 
- "Jeg vet ikke, men jeg får ikke gardintrappa til å stå støtt uansett hvor mye jeg prøver og hvor jeg setter den"
- "Kan du ikke prøve å antyde høydeforskjellen?" 
- "Nei, siden det blir en glippe uansett, så i alle fall 5 cm."
- "Sier du det er nedoverbakke i stua di?" 
Du lo og konstanterte at det trodde du ikke noe på. Men,-  lovte å dra ut for å måle og deretter ringe tilbake. 


via Maxbo 

Et par timer senere
-Hei, er det Petrine? 
-Ja! 
- Det ER nedoverbakke i leilihgeten din, det var over 20 cm  skjevhet mot vest og 4 cm mot nord. 
- Kan jeg heve kjøpet da? 
- Nei, det kan du nok ikke, du har begynt å demontere kjøkkenet fra 60 - tallet og det er skjevhet i rekkehuset. Faktisk i alle der ute. 
- Men,jeg har ikke hatt mulighet til å se det og ingen har opplyst om det. Jeg lurer på hvordan de som bodde her tidligere fikk møblene til å stå rett og man vet i alle fall hvor man skal tørke opp vannet om man søler. Det havner uansett der nordvest!"



Det var da jeg konstanteret at jeg var eier av "Villa nedoverbakke" med en skjevhet som hadde passet hjemme hos fru Pigalopp eller Pippi Langstrømpe. Hos meg var det ikke passende å sage av stol- eller bordben for å få dem til å stå rett. Det er seriøst upraktisk om du vil ommbølere, for da hadde vel resultatet vært at møblene hadde blitt som "Julepresangen til Jensemann." Jeg hadde derfor skaffet tilveie mange kiler den dagen jeg skulle flytte inn. Det, - og møbelknotter i fleng. Jeg er jo løsningsfokusert, er jeg ikke?

via


Innflyttingsdagen kom.  Jeg gikk inn på kjøkkenet og ble vassende med vann til knærne. Naboens vaskemaskin hadde gått lekk og siden sjvevheten tilsa at min ble det laveste punktet så var de stakkarne som bor vegg i vegg helt uvitende om at de hadde laget tidens svømmebasseng inne hos meg. Det var på kjøkkenet vi kunne svømme best. Det var mer passende for båtlek i stua.  Innflyttingsdatoen ble forskjøvet, jeg måtte bo på pikerommet og fordelen var at vi i samme slengen bygde opp gulvet.  Nå står i alle fall møblene rett uten kiler!!! 

Don´t worry for a thing , hilsen If


Det at gulvet er oppbygd var jo praktisk nok, helt til vi skulle få lagt nye rør inne i de gamle. Da jeg fikk tidens overraskelse i det jeg åpnet opp skapet i kjøkkenbenken. Jeg ble stående å undre over hvor lenge vannet hadde rent der. Og vannet som gikk under gulvet var dessverre ikke vannbåren varme, men mer som et vannbårent gulv. Jeg vil jo tippe at det var der under plankene vannet landet, det som rant i strie strømmer under det gulvet som var oppbygd. Vannet ble stoppet, og i ettertid har vi fått en bølgete gulv på det berømte kjøkkenet: 

- Det kjøkkenet som var en av begrunnelsene til at jeg ikke fikk hevet kjøpet
- Det kjøkkenet som har tatt i mot vann i strie strømmer mer enn en gang og 
- det kjøkkenet hvor vi når går rundt på et ujevnt underlag. Det til tross for at alt er målt tørt og fint nå

Nå er planen å snu uflaks til et jublende hurra, ved å delta i P4 og Maxbo sin konkurranse hvor jeg ( og du)  kan vinne et kjøkken. Jeg ønsker meg nemlig et støpt gulv MED sluk, - og om det nåværende gulvet skal bort så forsvinner også det nåværende kjøkkenet. Og da er det vel en selvfølgelighet at jeg trenger et nytt oppe på det nystøpte gulvet? Nevnte jeg MED sluk ? :) 

via

Så min bønn til deg er: 
Kryss fingrene for meg frem mot den 12. juni:) Da kan det være at vi får noe hjelp til en kostnad som jeg synes det er lurt å ta. Og siden jeg tror at naboen mener at kjøkkenvifta vår er for dårlig så har vi vel egentlig enda en grunn til å ønske oss et helt ombygd kjøkken? Eller kanskje de også ønsker oss et nytt kjøkken ? - gjerne med praktiske løsninger og en ventilator som vi alle er fornøyd med :) 


Dette er ikke et sponset innlegg, det er en begrunnelse for hvorfor jeg skal vinne et nytt et. Det er nok flere enn meg som ønsker å vinne et kjøkken og det er fritt frem ved å prøve her. 

Petrine :) 



1 kommentar: