søndag 15. februar 2015

Fastelavnesøndag og barnekreftdagen



Fastelavn er mitt navn. 
boller vil jeg lave
Hvis jeg ingen boller får
så lager jeg ballade

Boller opp og boller ned
boller i min mave
Om jeg ingen boller får 
så lager jeg ballade

via


SLå, slå , slå 
katta ut av sekken nå 
Slå


Du har slått min kruk i stykker
den skal du betale
Hvis du ikke betaler den 
får du ris i halen

Penger opp og penger ned, 
- penger i min bøsse
hvis jeg ingen penger får 
så vil jeg fruen kysse. 

via


Myten sier at katten i sekken var opprinnelig levende og sort. Det var koblet til overtro og den ble slått løs fordi man dermed ble beskyttet mot onde makter.  Hvorfor barna fikk fastelavnsris for å slå foredlrene sine om morgenen, det vet jeg lite om. Det jeg er sikker på at i dag så kan vi spise boller med krem som en videreføring av tradisjonen om at vi skulle fetes litt ekstra opp til fastetiden. 


Dessuten så vet jeg at det er barnekreftdagen i dag
- og du kan gi din støtte ved å sende
Dermed har du gitt 100, - 


Petrine 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar