fredag 23. januar 2015

Friluftsfredag: Mat på bålet



Endelig er snøen her. Endelig så er dagene lysere, vaskemaskinen går sjeldnere og mor er litt mindre glad for pendlingen på E6. Det hører til ettersom mine ører er spesielt lydhør for medienes opplysninger om at det finnes mange feilskodde trailere på våre glatte veier. Hallo, noen tonn med bil i fri sklifart er en illustrasjon jeg gjerne ikke skulle hatt på netthinnen. Men, det var ikke min frykt for seilende veimonstre dettte innlegget skulle handle om. Det er gleden over at vi har fått vinter i byen vår.  Petrus er storfornøyd, så fornøyd at han jublende forteller at han ikke har tid til å leke fordi han går på ski og aker hele tiden. Og det er nettopp det han gjør. Han kommer inn med røde kinn og sliten kropp, - kanskje langt etter at barne - Tv er startet. 
Han rekker akkurat kveldsmat og kveldsstell før klokken er sengetid. 




Vi har planer om å benytte oss av snøen i helgen. Vi må nok ta med oss både akebrett og ski ut. Om vi tar en tur i marka eller stikker til et sted hvor det både er mulighet for aking og skigåing har jeg ikke oversikt over, men sannsynligheten for at vi har med oss noen vedkubber og at vi skal lage bål er relativt stor. Derfor tenkte jeg at jeg kunne komme med to tips til hva vi kan lage på bålet. Pinnebrød er en klassiker og det er kjempegodt om du fyller det med tubeost ( eller nugatti) mens det enda er litt varmt. NEvner også en god og mettende dessert, som kan friskes opp med litt vaniljekesam. 


Pærer med nøtter 

Man skjærer opp pærer i skiver, 
pakker biter inn i aluminiumsfolie 
sammen med nøtter. 
Litt kanel gjør litt ekstra stas på desserten 







Pinnebrød 

Man blander sammen
4 dl hvetemel
1/2 ts salt
1/2 ts sukker
2 ts bakepulver
5 ss smør eller olje.

Putt deigen i en beholder og del opp i emner når du skal steke det over bålet.

Har dere planer for helgen ?
- eller en favorittrett til bålkos?


Ha en kjekk helg med eller uten vinteraktiviteter.


Petrine :)





4 kommentarer:

  1. Ønsker dokker en fin helg :)
    Klem
    Ellen S

    SvarSlett
  2. Det høres kjempekoselig ut. Her er det også røde kinn og sliten kropp om dagen. Herlig med så mye snø. Jeg er dessverre altfor dårlig på å komme oss ut i helgene. Det må jeg jo gjøre noe med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult med snø... Her har det dessverre gått over til holke og glatte veier etter regnvær. Vi kan jo håpe at det kommer mer. Det et deilig å iallfall ha minst en felles tur ut i naturen i helgene. Noe vi forsøker å få til

      Slett