søndag 27. april 2014

Knipset i forrige uke



En kveld på stranda vår 

At Bjørnstjerne Bjørnson valgte seg april kan jeg forstå om han tok utgangspunkt i en tilsvarende  den vi har hatt her på Østlandet i år. Det har vært måneden for uteliv, for blomstring, sol og en voldsom rødsone på kartet med pollenvarsling. All min medlidenhet sendes til de værste allergikerne, samtidig som jeg må erkjenne at jeg har kost med sola, lyset og varmen som jeg har savnet gjennom den grå og våte vinteren.


Uteliv på Jeløya 

Den uken her startet jo faktisk med en fridag: Den benyttet vi til uteliv. Den og, -  for denne påsken har vært en drøm av dager som har lokket oss ut i naturen. Petrus har fått ut alt han har av kjøretøy, vi har vært i skogen og ved sjøen og vi har plukket blomster til oss og til bestefar. De fleste er tatt med fra skogen. Petrus har også laget en lite bukett av blomster som befinner seg i beddet til en nabo om de ikke sirlig er palssert i et eggeglass på kjøkkenbordet vårt.



Varmen har ført til at vi har kledd oss tynnere. Petrus er ikke helt fornøyd med at ulltøyet ikke er en naturlig del av antrekket om dagen. Han digger nemlig ull, - som undertøy, som gensre og som kosedyr. Og da vi var ved sjøen i starten av uken så vandret han ved siden og i vannet, med ullundertøy og barbent.  Jeg vet ikke om det var verdt for han å bade, da han har hatt feber denne uka. Jeg har en formening om at man ikke blir syk om man bader, sitter i trekk eller blir våte, bare man får på seg varmt og tørt tøy rett etterpå. Men, som sagt, Petrus har hatt hovent ansikt og feber denne uka.

Apropo klær, i går ville han ikke ha på seg jakke på vei fra bilen. Både Petrinemannen og jeg hadde hendene fulle etter å ha handlet, og han måtte bære jakka si selv. Han ble trist og lei da foreldrene gikk til huset uten å redde han fra byrden det var å ivare ta et plagg på egenhånd. Plutselig sluttet gråten og Petrus kom glad og fornød etter oss. Han hadde fått følge på veien av en gammel mann som bar på et grønt HH  - plagg i størrelse 4 år. Det er det jeg alltid har sagt: "Løsningen kommer, bare man har tid nok til å vente på den :) "



På jobb er vi i gang med innspurten. Det går så fort frem til eksamenstid og vi hadde elevettermiddag på torsdag. Det var brannvern, førstehjelp og sist med ikke minst intimkonsert med Magnus Grønneberg. Heldig oss som jobber i byen han bor i, - og at han faktisk tok seg en tur med gitar og munnspill for å gi oss en glad og god opplevelse.  Tommel opp!

Om ukene fortsetter på dette viset, så lover det en flott vår med gode opplevelser.

Petrine :)




2 kommentarer: