lørdag 25. januar 2014

Mor jeg vil tilbake





Vi hadde alt vi trengte i mitt barndomsparadis. 
Jeg snakker nå om det vakre stedet jeg vokste opp mellom 
blokker, rekkehus, eneboliger, strender og skoger. 
Det var lagt tilrette for at mødre skulle være hjemme, 
familiene skulle klare seg med en ( eller uten) bil
og barna kunne leke i nærmiljøet. 
Vi hadde renseri, garn-  og klesutsalg, 
vi hadde dagligvare, parfymeri og kiosk, 
vi hadde bank og medisinutsalg
og vi hadde en buss som kom og gikk hver halvtime. 
(Det var forøvrig mer vanlig at vi syklet eller gikk de fire kilometerne til byen
enn at vi tok bussen )

via vannsjø boligbyggelag


Jeg vokste opp langt fra shoppingsentre og kjedebutikker, 
men vi hadde en verdiskapende liten bedrift som om rullende hjem på gårdsplassen annen hver dag. 
En av byens bakerier hadde en liten kassebil og den kom kjørende med fersk bakst, - 
boller, skolebrød, loff, frøbrød, og annet nybakt som kunne friste et barn og moren hennes. 
Det var en del av barndommen, men i dag hvor vi spiser brød fra langtvekkistan, 
hvor vi kan få kaker som ser like fine ut etter to år 
og hvor vi snakker om kortreist mat, 
da kom jeg plutselig på denne geniale løsningen:






Tenk om jeg hadde hatt en gründer i magen og et bakeri i bakgården, 
da skulle jeg jammen  tatt en runde på de største boligområdene hver lørdag og søndag. 
Tenk hvor miljøvennlig det egentlig er om en bil kommer kjørende rundt med fersk bakst fra nærmiljøet hver helg. Da hadde jo alle vi andre sluppet å sette oss i bilene for å handle innn hver vår pose med ferkst brød og fristende rundstykker. 
Det er ikke alt som var bedre før,
men fersk gjærbakst på døra, 
det var godt det… 

…. spesielt når farmor var på besøk for hun stakk alltid til meg en mynt til et skolebrød, 
for det er ikke hverdagskost nå 
og var det heller ikke da….. 

Har du noen selvøflgeligheter fra din barndom som har blitt borte og som du savner? 


Petrine :)

Vi du hjelpe meg til å komme videre i nominasjonen årets mammablogg så sender du mblogg62 til 2012. Det koster tre kroner og du er med i trekningen av fine premier og vil du lese mer om nominasjonen så gjør du det her og vil du lese litt om holdet i bloggen så blar du deg frem i sidemenyen eller følger innleggg om ligger under. 

2 kommentarer:

  1. Det minner meg om ferier i Danmark da vi kan kjøpe ferske rundstykker til frokost. Det er vel det beste ferieminnet jeg har, tror jeg. Slik skulle vi hatt det i Norge, i det minste hver helg.

    Nydelig bilde det siste der!

    Ønsker deg en fortsatt god helg!

    SvarSlett
  2. Vi hadde ikke en slik bil, men ett år var vi på ferie i en liten landsby i Tyskland og der kom baker-bilen med fersk bakst:) Og nå kom jeg på noe (litt off topic); første leiligheten jeg og mannen hadde lå over et bakeri - det ble mye ferske bakevarer til frokost den perioden, og de snille damene som jobbet i bakeriet hadde sympati med oss fattige studenter og ga oss laaaangt mer enn det vi betalte for. Hver gang:)

    Jeg savner faktisk at butikkene ikke hadde åpent på kvelden og at de var stengt på søndagen. Alt ble så mye roligere da:) Men slik vår hverdag er i dag er jeg glad at vi har muligheten til å handle også etter kontortid, det hadde blitt mye stress ellers. Eller kanskje vi hadde blitt flinkere til å planlegge...

    Ønsker deg en deilig søndag,
    varm klem:)

    SvarSlett