mandag 30. desember 2013

Jørgen hattemaker og kong Salamo

Deilig med snø på Haglebu


I løpet av romjulen så har venners flotte bilder av skiløyper og snø fått meg til å lete på finn.no. 
Jeg har sett på hytter i snødekte områder i passe avstand fra Petrinehjemmet. 
Teamet hytte er et tilbakevendende tema hos oss. 
Vi kom nærme et hyttekjøp, så nærme at vi satt på et kontraktmøte. 
Det stoppet der, da det skriftlige tilbudet vi hadde fått plutselig ikke gjalt og at vi ikke skulle få kontrakt på kjøpet før hytta sto der med nøkkelen i døra. 
Det våget vi jo ikke da prisen hadde økt 200 000 i løpet av en kjøretur.
Men det skulle jo ikke handle om hytta vi ikke kjøpte,
men om lengselen etter snø.

Vi har leid en hytte i vinterferien og en helg i mars,
så vi vet at vi kommer til å få gå på ski mer enn en gang i 2014.
Vi har jo mulighet til å dra til andre steder med snødekt terreng om vi ønsker det. 
Det er bare bedaglighet som stopper oss fra det.

Petrus har hatt ski på bena i år


PÅ facebook i går så ble et innlegg delt fra side til side.
I det var det foreldre som ønsket å glede barna sine med en fjelltur,
men de så det som vanskelig da økonomien satt en stopper
for slike turer.
- de ønsket å låne en hytte,
Jeg ble gående å tenke på dette.

Kontrastene blir så store.
Her går vi med mulighet til å innfri hyttedrømmen
og rundt om i Norge er det barn som ikke opplever det jeg
og våre barn ser som en selvfølgelighet.
Hos oss er det alltid mat.
Det er varme og gode klær!
( også arvede )
Her er det leker og sportsutstyr
( nytt og arvet)
og vi har mulighet til å dra til fjells når vi ønsker det.

Akebrettet ble brukt den ene dagen vi hadde snø i desember


Rundt i Norge er det barn som lever i familier
 som ikke lever med den stabilitet og de opplevelser som en trygg økonomi gir.
Det handler ikke om å være opptatt av matrielle goder,
det handler ikke om å måtte har de dyreste designklærne,
det handler ikke om å bo i det dyreste huset eller å ha den flotteste bilen.
Det handler om å få de erfaringene og den tryggheten som et barn trenger og er verdig.
Setter jeg dette opp mot debatten som har pågått i høst om designklær til barn så blir jeg uvel. Som jeg har skrevet tidligere så har jeg ingen planer eller ønske om å blande meg inn i hva man bruker av penger på barna, verken med hensyn klær, opplevelser, leker eller utstyr,
men jeg synes enda mer enn da at det er viktig at vi ikke legger holdinger om hvem vi er gjennom  i disse matrielle tingene.

Så på tampen av 2013 er min oppfordring til alle sammen,
del av godene dere har,
ta gjerne et ekstra barn med i akebakken eller på kino,
la ting gå i arv
og ikke la menneskerverd bli knyttet til hva man har av matrielle goder.

Vi kan jo alle huske på at det er mye morsomt man kan gjøre uten at det koster mange penger:
- hos oss er det stas å gå tur sammen
- besøk en lekeplass i nærmiljøet. Hos oss er det stas å leke på skolen.
- å spise matpakka i skogen,
- å gå på eventyrstund på biblioteket
- låne bøker på biblioteket
- ake på i poser laget av plastposer. Det sklir skikkelig fort.
- å balansere på steinene på stranden.
- å bake brød er billigere enn å kjøpe brød. Hos oss er baking sidestilt med trivsel.

Vipps ble det mange ord av at så mange er å koser seg med snøen,
noe mange flere kunne ønske seg...




Petrine :)











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar