mandag 9. desember 2013

Dagdrømmer og andre tanker

via

Noen dager så løper tankene avgårde. 
De innbefatter alt fra trening, til jobb og julegaver. 
De handler om hva jeg bruker tiden min på 
og når jeg ser Linus i Svingen så kjenner jeg 
at jeg gjerne kunne bo på en gård,
 med hvit snø og mulighet for trygg lek rett utenfor døra.


via

Da jeg vokste opp så var jeg på ferier hos bestemor.
Hun bodde avsides i Trysil. 
På vinteren var det alltid snø og sparkføre.  
Det var stort å få skyss av fetteren over til tantehuset eller tibake til a bessmor! 
På noe så ekslusivt som en sparkstøtting. 
Du og du, hvor mye jeg kunne tenke meg å ha ski og sparkføre vinteren igjennom. 
Og at den samme snøen holder seg utenfor veien. 


Miljøet rundt Linus i svingen får meg til å svitsje tankene tilbake til barndommen
og til opplevelsene som jeg sanket på Hedmarken.  
Jeg som vokste opp i en drabantby,
et vakkert sted,
med natur tett på og Oslofjorden beliggende et steinakst fra hjemmet.
Det var så anerledes enn feriene på Hedmarken, 
og denne anerledesheten er noe jeg gjerne vil introdusere min lille Petrus for. 
Noen ganger tenker jeg at jeg bare skal bryte med hverdagslivet vårt, 
for å bare være,
men jeg tror helt oppriktig at jeg hadde kjedet meg?
- Eller hadde jeg ikke det?
Og hadde det vært å frarøve Petrus viktg erfaring i barne- og ungdomsårene?


via

Jeg har en romantisk og hemmelig drøm om å kunne leve av ord.
Leve av å skrive og la fingrende løpe over tastaturet.
I tillegg til å løpe så er det å forfatte små tekster noe som får meg i flytsonen.
Du vet, den sonen hvor man glemmer helt tid og sted.
Det er da jeg henter meg inn.
Det ideele er først en løpetur og deretter litt skriverier.
Det er optimal rekresjon.

Men jeg er ikke en som har en historie løpende rundt i hodet.
Det er derfor fjernt fra denne virkligheten at
jeg kan skrive meg til den jobbenjeg kunne drømme meg bort i.
 Den jobben som blir utført på et kvistværelse
eller på en glassveranda men utsikt over fjorden og solnedgangen.
Den teksten jeg til daglig forholder meg mest til er faget jeg underviser i,
og det er nok ikke den den jeg kan leve av.
He, he , ikke for det.
Det er nettopp det jeg gjør.
Jeg lever jo av å undervise ut fra hva andre har forsket på og forfattet.

Ja, ja det var dagens lille drøm.
Har du noen tanker som dukker opp i hodet med gjevne mellomrom
eller en drøm du gjerne skulle fulgt?

Ingen drøm er for liten og ingen drøm er for stor,
sier Petrus etter at han så filmen "Tempo"

Petrine




3 kommentarer:

  1. Det er viktig med drømmer i hverdagen, og selv om ikke alle drømmene blir virkelighet er det jo fint å ha noe å strekke seg etter... eller bare tenke at: kanskje en dag :) Jeg drømmer også om å leve av å skrive... en dag, kanskje :) Den drømmen din om å bo på landet hørtes helt fantastisk ut.

    SvarSlett
  2. Nå har jeg tid til å legge igjen en kommentar! Er det rart jeg ble værende den gangen jeg ramlet inn på bloggen din? :) Dette innlegget kunne vært skrevet av meg.. ♡

    SvarSlett
  3. Så fint at du skriver ned og deler drømmene dine med oss. Drømmer er viktige :)

    Mitt svar på din kommentar i innlegget mitt ”VENNER?!” (jeg vet, jeg ligger sånn ca 14 dager etter på kommenteringen, men bedre sent enn aldri eller hva?! *fnis*) : Jeg sluttet å være flink pike og ble isteden snill mot meg selv :)
    Takk for fine ord, søte du!
    klem

    SvarSlett