onsdag 15. mai 2013

Tenk, snart er dagen her




"Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter, 
jeg får gå i tog og jeg er så glad. 
Du kan tro at jeg skal synge ut av alle krefter
svinge flagget mitt  og rope høyt hurra! 
Ser du flagget mitt, 
rødt og blått og hvitt, 
det skal vaie fritt og vise seg.
Friskt og vakkert er det som vårt kjære, gamle Norge, 
ja, det landet er vi glad i du og jeg. "



Vår håpefulle små er i ferd med å trene til 17. mai. 
Noen av de skal gå i tog for første gang, 
og jeg er ikke sikker på at alle forstår at det ikke 
handler om et kjøretøy som forflytter seg på skinner.
(Jeg har nemlig kjørt på stasjonen etter 16. maitoget fordi barnet var skikkelig skuffet
da det ikke kom noe tog. )
De øver nok på å synger sanger 
De synger sanger om den store dagen som blir feiret
fordi vi har vår egen lov
og fordi vi er et fritt land.
Hvor heldige vi er! 




Når sant skal sies så er jeg en som ikke er så glad i 17. mai,
sikkert fordi det har vært en sår dag for meg.
I tidligere år så spilte jeg i korps. Det var dagen i året hvor vi var opptatt hele dagen.
Jeg trivdes med det, og jeg satt spesielt pris på det faste innslaget vi hadde på et hjem for psykisk utviklingshemmede. Der var det jublende glede, taler, is, sang og alt som hører til.
Jeg var der på 17. mai  årene etter at jeg sluttet å spille. Det helt til HvPU reformen førte til at hjemmet ble erstattet med mindre boeneheter og egne leiligheter for alle.
Da ble det nødvendigvis slutt på feringen på stedet,

Nå skal jeg oppleve den med Petrus og fokuset blir et annet
Jeg var i tvil om hva han skulle ha på seg,
men så var han så heldig å få låne en flott festdrakt.
Den var litt stor, men ved å flytte på litt knapper så vil den passe helt fint.
I byen vår så er den 16. mai de minste barnas dag,
men da er det nok bukse, ulljakke og regntøy som gjelder.
Om ikke alle der ute gjør som vi måtte i barnehagen et år.
Det regnet og en av de små barna så sa at vi måtte rope på sola,
med følgende argument : "Når vi roper på julenissen så kommer jo han!"
Alle ropte på sola, og gjett hva som stakk hodet frem da vi
gikk av gårde med flagg og musikk!
Det var sola,
tross meterologenes spådom!



Så kan ikke du hjelpe til med å rope, slik at sola titter innom på både den 16. og den 17?

Hvilet forhold har du til nasjonaldagen vår,
- og er du i rute?

Petrine :) 

1 kommentar:

  1. Vi krysser fingrene for opphold. Satse på at det kommer øs pøs regn i dag så det blir tomt på himmelen;)

    Her er vi nesten klare. Vi skal i dag ut å kjøpe flagg, og vaske og stryke klart det siste av pentøy. Vesla skal ha festdrakt fra NameIt, jeg skal ha bunaden min (som jeg akkurat får presset på meg, hehe), og mannen blir vel i dress ;)

    SvarSlett