onsdag 1. mai 2013

5 steder jeg vil besøke



Jeg er glad i å reise! 
Jeg er glad i andre lukter, annen smak og andre inntrykk enn de jeg til daglig inntar i Moss. 
Jeg er glad i byen min, det er ikke det, men jeg fyller på og henter meg inn når dagen blir fylt av anerledeshet. Denne anereldesheten her jeg i mindre grad truffet på reise de siste årene, og jeg har et ønske og et mål om å komme i gang med det igjen. 

Innert inne så leker jeg med tanken om å ta Petrus og Petrinemannen med på en reise rundt om før skolen fanger tiden vår. En tur som gir opplevelser og erfaringer utover det vanlige og som strekker seg over lengre tid enn sommerens fire ukers tilmålte for mannen i huset. 
Om drøm blir virkelighet gjenstår å se. 
Jeg holder på den drømmen,
og plutselig....

Inntil da har jeg valgt ut ti destinasjoner jeg har lyst til å reise til.
I dagens innlegg presenterer jeg fem av de.



NEW YORK 
Jeg har vært i New York en gang tidligere, sammen med Petrinemannen.
Han hadde planer for turen og jeg hadde bekkenløsning og krykker.
Vi vandret over masse av Mannhatten på jakt etter Rockehistorie,
og selv om jeg ikke ser betydningen av å se krysset 53 and 3
da det er tittelen på en en låt av Ramones
eller Joe Ramones plass fordi han er en opphøyd musiker i Petrinemannens øyne,
så er jeg glad for vandringen på jakt etter CBG´s
og stedet hvor Kiss tok et coverbilde i Centralpark,
fordi jeg fikk med med alt annet enn shopping.
Jeg ble fasinert av byen og jeg vil se mer.
Neste år har vi planer om å la turen gå over Atlanteren.
Denne gangen med Petrus utenfor magen,
og med aktiviteter som også passer for han.


TROMSØ 
Mamma var fra Tromsø,
og jeg har lyst tilbake dit. Jeg vil vise familien byen i nord
og gjenoppfriske egne minner.
Jeg liker byen, fjellet og naturen rundt.
Nordens Paris skal nok få et besøk av oss,
en gang....

NEW ZEALAND
På en av reisene mine traff vi en svenske som hadde vært kjempelenge på loffen.
Han skulle til hjemlandet dagen etter og jeg spurte om hvor han ville reise om han fikk velge en eneste destiansjon. Han valgte New Zealand, fordi han likte kontrastene i naturen. Han mente øya hadde alt.
Om det stemmer må jeg få visshet i ved å reise dit.
Petrinemannen vil også dit, da det visstnok skal være gode muligheter for fiske der.



LOFOTEN 
Jeg har sett bilder og jeg har hørt at Lofoten er en vakker perle.
Det har jeg blant annet hørt av en Italiener jeg traff på Bali,
Han hadde stjerner i øynene da han snakket om bær og fiske
og det eksotiske med fjor og fjell. Han fortalte meg om Stamsund som om jeg skulle vite hvor det var,
noe jeg ikke visste. Nå vet jeg at det er i Lofoten, og et kryss på kartet fordi jeg har besøkt denne naturperlen er helt på sin plass.



BALI
Da vi kom tilbake til samme hotell og snuste inn lukten så visste vi at vi var tilbake,
tilbake til stedet vi hadde tilbragt uker noen år tilbake.
Vi var tilbake på den Indonesiske øya som vi ankom etter 30 timers busstur.
Vi var tilbake på Bali.
Bali hadde forandret seg siden den gang,
men ikke klimaet, ikke ristrappene og folket.
Til tross for at øye på flere steder hadde blitt utbygd for å ta i mot flere turister,
så har jeg lyst til å reise tilbake med reisefølget fra den gang og med guttene våre.
Vi kan vise de apekattene i templet i Ubud,
vi kan vise det vulkankraterne hvor vi kokte egg
og vi kan vise de en magisk undervannsverden gjennom dykkemaskeglasset.
Jeg hadde likt å dele dette med de.


Nå er det bare å ordne pass til Petrus som mot min oversikt er ugyldig.
Og i morgen går turen til Kreta for han og meg,
mens Petrinemannen skal holde fortet
og passe dem lille Petrinehunden.

Petrine





3 kommentarer:

  1. Tromsø står på min liste også. Og i tillegg har jeg veldig lyst å ta turen til London og til Whitby (en liten kystby i North Yorkshire) Mannens ønske er NY så det står også på listen:)

    Mye tur-inspo her, spennende å se hvor de fem siste stedene er:)
    FIn kveld og god klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
  2. De fem stedene er innertiere for meg også ;o)
    Har vært på alle( Tromsø er vel ikke vanskelig siden æ bor der..)
    New Zealand var en opplevelse av de helt store, var der i 5 uker!!
    Men èn mangler du: San Francisco.. Forresten to..Singapore..
    Utenom det er vi helt på nett!
    Klem

    SvarSlett
  3. Jeg er hjemmemamma. Jeg har tre praktfulle barn, som jeg vil bruke all min tid på. Det betyr selvsagt at det ikke er bare lett å ha en jobb og tjene penger. Men jeg har funnet en løsning! Er du hjemmemamma og bruker dagene med barnet eller barna dine? Trives du godt med det, men pengene er ikke all verden? Da bør du, som meg, å prøve å tjene penger hjemmefra! Det som høres ut som om det er for godt til å være sant, er ofte det. Og å jobbe hjemmefra er ofte basert på at man må bruke penger før man kan tjene penger. Heldigvis finnes det steder hvor de faktisk holder det de lover. Slike sider betyr riktignok ikke lette løsninger som ikke virker. På slike sider må man legge inn jobb for å tjene penger, men jobbene er enkle og spennende. I tillegg koster det ikke penger å etablere seg, være med eller å komme i gang. Høres dette interessant ut? Da har vi et godt forslag til nettopp den type arbeid for deg, på clickworker.com! På denne siden lager du en bruker, fyller inn informasjon om utbetalinger og så er det bare å sette i gang. Gratis! Først starter du med noen enkle tester, som for eksempel å skrive en liten tekst. Etter dette kan du få små eller store jobber, hvor du tjener penger for det du gjør. For hver jobb du gjør, tjener du penger. Jobber du lite kan du tjene noen hundrelapper i uka, jobber du mye kan du tjene noen tusenlapper i uka. Enda ikke helt overbevist? Da vil jeg si at jeg selv har brukt det, og kan garantere for at det er så enkelt som det høres ut som. Gjør en jobb, få betalt og en gang i uka er det utbetalinger. Det kan ikke bli bedre! Prøv du også, i dag!

    SvarSlett