tirsdag 5. februar 2013

Fabrikken som dro ut i verden




Det var en gang. 
Slik starter mange eventyr. 
Det var et eventyr å plutselig finne verdens 
søteste fabrikk 
i Storgata vår.


Moss hadde nemlig en kjempefin og liten fabrikk 
på vei ned til nordre jernbaneovergang. 
Mange barn har stått foran viduene og drømt seg bort.
Sukk! 

Fabrikken dro ut i verden og slo seg ned i hovedstaden. 
Heldigvis så har de holdt kontakt med moderbyen,
så vi kan fortsatt få kjøpt verdens beste 
og kalorivennlige 
boller:

Kokosboller fra den Lille Kokosbollefabrikken
Lykke!

Anbefales!




Om du ikke har mulighet til å kjøpe de beste kokosbollene
og
har du lyst til å forøke å bake kokosbollekake,
så kan du med hell bruke God Morgen Wenches oppskrift:

6 plater gelatin - legges i bløtt i kaldt vann.
Deretter løses de opp i 1 dl varmt vann.

4 eggehvitter - stivpiskes
før du tilsetter
4 dl sukker
og
1 ts vaaniljesukker

Deretter tilsetter du geletin og lar kjøkkenmaskinen vispe kraftig i 15 minutter.

Dryss kokos på et fat,
sett ringen på en springform på fatet før du heller massen over i ringen.
Avkjøles minst 4 timer.

Glasur : 
Smelt sammen
1 plate kokesjokolade
og
1 ss kokosfett.

Dette fordeler du rundt på den avkjølte kaken.

Dryss kokos over.

Lykke til ! 

8 kommentarer:

  1. Sukk....sikle...disse er FANTASTISKE!:)))
    Kunne vært artig å prøve seg på sine egne og... kanskje;)

    Klæm!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ps, kaffe på Mors neste tirsdag kl 09.00!:)

      Slett
    2. ja, de er en drøm...
      Jeg er nok på jobb neste torsdag klokken 09.00, men i venterferien?

      Slett
    3. jippi! Takk for innlegget.Har savnet dem og butikken og har trodd herligheten har gått tapt for alltid etter at de flyttet fra Moss.Bor nå selv i Halden,men Rygge er overkommelig i kombinasjon med venninnebesøk og da....ja,selvfølgelig: VERDENS BESTE kOKOSBOLLlER! :_)

      Slett
  2. Å, kokosboller er noe av det beste jeg vet! Ikke ante jeg det om fabrikken i Moss, men nå vet jeg :)) og takk for oppskrift - denne skal uten tvil prøves. Dessuten så er kokosboller litt sunnere snop om lørdagen....enn alt mulig annet som jeg stapper inn ;)
    Koselig å innom bloggen din igjen - det blir bare så altfor sjeldent - men jeg liker den så godt :) det skal du vite. så ønsker jeg deg en nydelig uke videre - mange klemmer fra meg <3

    SvarSlett
  3. Enig med deg, det er de beste kokosbollene.
    Ha en fin uke
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  4. Jeg laget en slik kake til jenta mi sin bursdag for mange år siden og gjorde den tabben at jeg dekket kaken med ren sjokolade (glemte fett) og fikk et knallhardt lokk. Det sier seg selv at det ble mye søl når vi skulle dele den opp;) Skal prøve denne oppskriften i helgen - morsdag og fastelavn på søndag og da må man jo ha noe godt å bite i:)

    Klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da står min kake til kjøling - gleder meg til i morgen!
      Men du; det er en liten feil i oppskriften her, skal være 1 ts vaniljesukker;)

      Slett