torsdag 17. januar 2013

Torsdagtema #1 Barnehagebemanning



I dag var jeg litt tregere enn gutta ut av huset. 
Det var forandring på rutinen.
 Petrus ville være hjemme.

Hjemme fra den barnehagen han trives godt i, 
fra den barnehagen hvor han har venner som han liker å leke med
og fra den barnehagen som har et stabilt personale! 
Hurra! 

Mange års barnehagejobbing har gitt meg den erfaring
 at det er en etat med en del sykdom. 
Der er smittebærende barn. 
Det er løft, trøst og påkledning! 
Viktige omsorgssituasjoner!
Situasjoner som kan
gi slitasje om personalet ikke bruker kroppen
sin etter ergonomiske prinsipper.  

Så jeg er jublende glad når jeg leverer Petrus om morgenen, 
de dagene det er min oppgave. 
Jeg treffer på kjente fjes.



Jeg er glad for stabiliteten for min lille sønn.
Jeg er også glad for at det betyr at bemanningen
i store deler av dagen, uka og året er optimal. 
Det fokuseres nemlig på barnehagebemanning nå om dagen
Det er snakk om at det skal bli flere barn per personale,
og at det da er fare for at det ikke er mer enn pass av barna som ivaretas.
Det hevdes den viktige omsorgen, 
som barn er avhengig av,
ikke er optimal om ikke bemanningen er god nok. 
Selvfølgelig, sier jeg!

Tilstedeværende voksne som gir av seg selv og trives i jobben sin,
det er barna avhengig av.
Våre barn!

På den ene side trengs det personalet til de pedagogiske oppgavene.
(Barnehagen er lovforpliktet til å fremme lek og utvikling. jfr barnehagloven og rammeplanen)
De ansatte har likeledes ansvar for barnas stell og omsorg,
samtidig som de skal ha ferier, pauser og alt som er ivaretatt av arbeidsmiljøloven. 
Selvfølgelig! 

Bemmaningen sitt ansvar.

Jeg er bekymret!

Oppgavene skal også ivaretas når personalet er sykt,
det er ferie og det er andre årsaker til at personalet ikke er tilgjenglig arbeidskraft.
Jeg vet at det er forskjell på lovbestemt og reel bemanning!
Jeg tror at det går barnehagepersonale rundt i det ganske land,
som synes de ikke får gjort arbeidsoppgavene sine
og at de ikke har tid til barna de hver dag skal se og ha et samspill med.

Tilstedeværende personale krever jeg som forelder:
Jeg vil at barnet mitt skal bli sett som den flotte fyren han er,
I tillegg til at han er en av barna på en barnehageavdeling.
Han er et enkeltindivid i en gruppe.
Han bør behandles som det,
slik at han får den kompetansen han trenger
for å være seg selv samtidig som han skal mestre å være med andre.
Jeg vet at det på den ene side handler om at personalet er kompetent nok
til å være med på å løfte barna videre på utviklingsstigen.
Det ved å være sammen med dem og derigjennom får vite hva de kan,
hva de trives med og hva som skal til for å fremme netopp dette barnets kompetanse.
Personalet bør også ha den store oversikten over hele barnegruppa
og over at personalets oppgaver blir ivaretatt.
(Alle kan ikke jobbe i barnehage, men det er en annen sak...) 


På den annen side handler det om tid og mennesker nok til å få det til.
Det betyr at personale skal være der for barna.
Jeg som forelder betaler for det!
Jeg som forelder forlanger det!


Det skremmende er:
Mange barnehager er underbannet,
enkeltdager eller over tid.
Det blir ikke umiddelbart satt inn vikar ved fravær.
Det selv med mer enn et personale borte fra avdelingen.
Smertegrensen for å få inn mer arbeidskraft er noen steder er laaangt over hva som er godt nok.
 Jeg vil tro at det er mange barnehager
som i løpet av en dag, uke eller et år
går med en bemanning
som er langt under lovens krav.

Personalet utfører jobben sin etter beste evne.
Men....
Det er nok dessverre en del foreldre som ikke får det tilbudet de betaler for.

For å finne ut av det,
så må man være litt aktiv,
om man tror det er mye fravær.
Spør!

Still spørsmål om dere lurer på hvordan bemanningen i barnehagen deres er. 
Om den er avskrekkende lav i forhold til loven,
så er det bare dere som kan gjøre noe med det. 
Det er dere som betaler for tilbudet
og som kan kontakte politikere
for å kreve valuta
for pengene. 

Personalet gjør så godt de kan
Så stå på for god grunnbemanning
og for at den samme bemanningen ivaretas ved personalfravær! 
Det er barna våre det gjelder !

Petrine

Innlegget er mer subjektiv enn statistisk dokumentert, og dukket opp etter samtaler med flere som arbeider i ulike barnehager rundt om 




3 kommentarer:

  1. Veldig bra innlegg:) Undersrkift er skrevet, og delt med venner. Håper utdannignsforbundet får sin sak igjennom.

    SvarSlett
  2. Dette var en blanding av en hyllest til barnehage-ansatte - og din bekymring for bemanningen. Et utrolig bra innlegg, og bekymringen din, den følger jeg. Som du beskriver barnehagen du er så gla i, sånn har vi det også med våre små. En fantastisk barnehage med flott personale. Men flere barn pr voksen...? neeei, helst ikke. Jeg leser og nikker her i dag - du skriver bra, treffende og levende. Takk for at du belyser et viktig tema! Ønsker deg en flott dag, fine deg. klem

    SvarSlett
  3. Heisann. Et interessant og viktig tema du belyser der.. Vi er nå inn i vår 4 barnehage - alle har vært private - ( sånn bli det når man flytter på seg..)
    På Lillehammer var det perioder hvor vimsegutten slo seg helt vrang. i barnehagen skulle han ikke!! Kanskje ikke så rart - når mor tenker seg etter - avdelingen hadde jo fått helt nytt personale - for når jeg leverte om morran var det ikke et kjent menneske før jeg kom meg inn til kjøkkenet...og når du da har lite språk bli det vel fort litt utrivelig...
    Nå føler vi at vi har vært kjempeheldig med valget her i Sarpsborg- språkmessig er det utvikling for hver dag som går - og det er så moro å se at han koser seg i barnehagen..:-)
    Et godt personale har mye å si..
    Klem MAri Johanne

    SvarSlett