torsdag 24. januar 2013

Torsdagstema #2: Barn og vennskap

Liten Petrus og Petrinehunden 


"Hei, Petrus! 
Har du noen venner i barnehagen," spør bestefar. 
Han hadde hørt at venner var en forebyggende faktor mot mobbing. 
Petrus fortalte hvem han leker med i barnehagen, og om hvem som er glad for å leke med han. 
Det er noen han ønsker å være sammen med, 
og som ønsker å være med han. 
Ut fra hans perspektiv. 

Petrus er to år. 
Til høsten skal han flytte over på ny avdeling.
Akkurat som mange på hans alder.
Det er barnehagens rammer som skal bestemme 
hvilke barn han skal dele store deler av hverdagen med .
Men.... 
tar rammene vare på de små og vennene deres? 

Jeg har tro på vennskap som starter tidlig i livet. 
Jeg har tro på at barn er viktig for barn. 
Jeg vil at barn skal holde på de vennskapene som han trives i. 
"Er du sosial kompetent og nysgjerrig så vil man få masse positiv livserfaring", er min filosofi. 
(Kanskje jeg er over middels opptatt av det sosiale 
og av gode klær for barn ? 
Sukk!)

Petrus og Petrinehunde venter på mamma. 


Jeg måtte inn å lese om småbarn og vennskap. 
Forkning viser at vennskap mellom barn er viktig for deres utvikling og velbefinne
samt at samspill med vennene rangeres høyest av barn i barnehage og skole. 
Jeg fant en doktoravhandling som sier at barn ned i toårs alder har evnen til å gå inn i vennskap. 
En vennerealsjon hos en barn rommer en glede over å være sammen, felleskap og opplevelsen av å skape en mening sammen. Barn gjør som oss voksne, de velger ofte de likesinnede og de man har felles opplevelser sammen med som venner. Vennskap mellom de minste barna er ikke bare idyll, det er gjennom disse relasjonene man også får trening på å løse konflikter eller å komme med kompromiss. De vennene man er mye sammen med er de som man oftest har konlikter med også, fordi man bruker mer energi på de man bryr seg om. Styrken i vennskapene er at barna finner hverandre igjen etter en konflikt. 

Det er ikke så lett å kartlegge de små barnas vennskap, 
da de stadig er i bevegelse, noe de også skal være. 
Det kan komme til uttrykk ved at de deler opplevelser, 
de møter hverandre i garderoben, 
de ler av de samme tingene 
og hermer etter hverandre. 

Et barn kan ha flere vennskap,
 hvor sampillet og leken er ulik ut fra hvem de leker med. 
Det vil si at ulike barn representerer ulik lek. 
Derfor skal man ikke rangere hvilket vennskap som er viktigst for disse små. 
Barn trenger ulik lek, og ulike relasjoner. 
Og de trenger venner. 

Rapporten understreker at man så langt man kan skal ivareta barns vennskap.
Forskningen viser også at vi ikke skal glatte over barnets sorg over vennen som blir borte eller som avviser, ved at vi sier : "Du får snart en ny venn eller du finner noen andre å leke med".
Det viser seg at barnet vil ha et reelt savn. 
Barn kan ha lett for å finne nye venner, men 
ingen kan erstatte vennen som er borte. 





Petrus blir tre år. 
Han reprensenterer alle de barn som
fra høsten skal bytte barnehageavdeling. 
Jeg har et bilde av at han har noen å leke med
og at han ikke er en som til enhver tid blir utestengt i leken. 
Jeg tror han er en som kan passe inn både her og der, 
men jeg vet ikke det er hans ønske. 
Han ville nok helst vært sammen alle de barna han er sammen med nå, 
men må han velge så har han nok absolutt noen favoritter.
Jeg håper at relasjonskompetansen til personalet rundt om hører barnas sin stemme, 
selv om de ikke uttaler seg verbalt,
og at de også neste høst leker med sine nåværende favoritter.
Vi, som foredlre kan notere oss bak øret at vi er med på å bygge oppunder vennskap barnet har.

Petrine :) 

2 kommentarer:

  1. Takk for et flott innlegg :-) Vår lille Busteliten er litt i yngste laget for venner enda, men vi har allerede tenkt litt på det. Særlig fordi det ligger i planene å flytte fra stedet vi bor på nå. Dermed vil jo ikke veslekæll begynne på skolen med de barna han nå går i bhg med. Derfor er vi svært bevisste på å også plante ham i miljøet i hjembygda mi, som er stedet vi skal flytte til. Men, hva som slår meg når jeg leser innlegget ditt, er hvorfor må det være slik at de bytter avdelinger? Kan ikke samme gruppe følge hverandre hele tiden? Spredningen i én gruppe vil jo være konstant, og nye barn kommer jo til årlig og kan danne nye grupper?

    SvarSlett
  2. Dette med sosial kompetanse er så utrolig viktig i forhold til relasjoner. Vi har opplevd to rake motstykker der ett barn har sterk sosial kompetanse og knytter relasjoner på en god måte med venner hun har hatt siden barnehagen. Hun gikk i en liten barnehage og fikk beholde alle de nære vennene inn i barneskolen også. Vi kjenner foreldrene godt og det var enkelt å hjelpe henne å holde kontakten.
    Og så har vi en som ikke ser meningen med sosial kompetanse og ikke har det samme behovet for venner (dette er svært typisk blant mennesker med autisme). I barnehagen ble det ikke lagt vekt på å hjelpe han med dette i det hele tatt og han har ingen han kjenner fra barnehagen lenger. Vi får heldigvis mye hjelp fra skolen i dette arbeidet og han har faste timer i løpet av en skoleuke der det blir lagt ekstra stor fokus på dette og det jobbes i gruppe. Jeg håper bare at vi kan hjelpe han til å beholde de få relasjonene han har og at han får ta de med seg videre, for selv om han ikke har behovet for venner så tror jeg han synes det er fint å være sammen med noen han føler seg trygg på:)

    Håper dere har det godt og at kulden ikke har tatt dere,
    kanskje dere har fått mer snø og slipper å bekymre dere for å slite den ut;D
    Ønsker dere ei strålende fin helg,
    varm og god klem:)

    SvarSlett