tirsdag 30. oktober 2012

Gutter er gutter , og mammen er meg....




Jeg var på vei ut av et kjøpesenter. 
Foran meg gikk det en mor med en gutt. 
En gutt som var et hode høyere enn Petrus. 
Han hadde blitt dresset opp til morgendagens store skrekkfest. 
Han hadde en djevelgaffel i den ene hånden og en pose i den andre hånden. 
Mammaen skrøt av utstyret, og jeg kjente det bød meg imot. 
Jeg kjente at bare tanken på å kle lille Petrus ut som 
"Mannen med Ljåen" eller andre ulumskheter  fikk det til å knyte seg i magen.
 Jeg kjente at jeg ønsker at Petrus skal bruke fantasien slik at vi kan skape karnevalsutstyret selv. 
Da selvfølgelig i febuar. ..
Jeg håpet at han skal holde seg unna Halloween 
og at han i stedet vil kle på seg selbuvotter og lusekofte i romjulen  for å gå julebukk.
 Så kom jeg til å tenke på moren til Marcus i boken: "Gutter er gutter"
Hun levde en generasjon etter sønnen sin, og kledde han som han var født før krigen. 
Med fotform sko og praktiske klær. Hun boikottet Mac Donalds og kjøpepress, var i psykisk ubalanse og ville oppdra sønnene ut fra sine verdier. 
Og der sto jeg og kjente igjen noen av verdiene og tankene. 
Hjelpes!
Jeg snudde!
 Jeg kjøpte inn litt til knask, 
så får jeg se om jeg finner på noen knep for å 
holde Petrus unna en djevelsk tilnærming til Halloween når den dagen kommer...... 
.......en gang i fremtiden. 


Marcus og moren i filmen: Gutter er gutter 


Har du ikke lest Gutter er gutter, så anbefaler jeg den. 
Nick Hornby har skrevet en bok som rommer alt av følelser,
les den og dere vil forstå hva jeg snakker om. 
By the Way, det er Will som er hovedpersonen i boka. 
Han er singel og på kronisk jakt etter dame. 
Samtidig så bruker han tid med Marcus og er hans veileder 
på blant annet mote og musikk. 




Ha en skrekkelig fin onsdag ! 

Petrine 

2 kommentarer:

  1. Nå måtte jeg smile her jeg sitter:) Jeg har sett filmen "forferdelig mange ganger" det er en av mine favoritter. Boka har je gikke lest, kanskje det blir høstens lektyre?
    Jeg tror nok du er noen mil unna mamman til Marcus, men man kan jo aldri være forsiktig nok;) Tenker det er noen som blir glad for knask, her har vi kjøpt dobbelt opp og det skal komme bra mange på døra før vi går tom. Blir nok "knask" til lørdagsgodt hver uke frem til jul hos oss er jeg redd for;D

    God klem til deg,
    Hanne:)

    SvarSlett
  2. hehe, moro å lese! tror det er flere i samme situasjon som deg.

    SvarSlett