torsdag 2. august 2012

Tilvenning til barnehagen



Det er nok mange foreldre som svelger klumper i halsen,
forsøker å fange sommerfuglene i magen
eller som gleder seg til en viktig forandring i deres liv.
De har et eller flere barn som står på startstreken til institusjonslivet.
Den som starter i barnehagen.
Gledelig, morsomt, skummelt og kanskje vondt.
Uansett hvordan man har det,
så har man et ønske om at barnet eller barna skal få overgangen best mulig.

Målet er at de trives, at de får møte gode venner og et miljø som er tilrettelagt for utvikling.
For meg er barnehage mer enn barnepass.
Barnehagen er faktisk lovpålagt å legge tilrette for at barna daglig blir stimulert.
De har et ansvar for å følge lov om barnehager og rammeplanen ved å lage en årsplan som skal ivareta at målene blir infridd. Kvalitetssikring, som det heter så fint.
Akkurat min assosiasjon til det begrepet er sjekk av varer på samlebånd, men, men......

Hvordan man som voksen har det med møtet i barnehagen,
og hvordan man blir møtt i barnehagen er vesentlig for hvordan
barnehagestarten blir. En haug prosent av kommunikasjonen foregår med kroppsspråket.
Det oppfatter barn lynraskt. Er du som foreldre utrygg, så oppfatter barnet det. Derfor tenker jeg at foreldre gjør seg selv og barna en tjeneste om de på forhånd blir kjent med barnehagen. Det kan dere sikkert bli ved å kontakte de, delta på eventuelle oppstartmøter eller å lese barnehagens hjemmeside. Der ligger ofte årsplanen også. I allfall erkjenn dine følelser, og tenk på at barnehagepersonalet har mengder av erfaring på å møte nye barn. Det er i deres profesjon, det å møte og ivareta alle små, nye og gamle.

Om barnehageåret ikke har startet enda. så kan man jo besøke barnehagen.
Enten når det er barn og personale der,
eller for å leke på lekeplassen.
Det gjør at barnet kjenner igjen miljøet,
noe som kan føles trygt.

Og så er dagen der!
Da er mtt første tips at DERE SETTER AV NOK TID TIL TILVENNING. Tre dager pleier å holde for de fleste. Bruk de tre dagene selv om det ser ut som barnet slår seg til ro med en gang. Før du går, så husk å SI HA _ DET!! Ikke snik deg eller dere ut. Noe av poenget med tilvenningen er også at barnet skal lære seg at dere kommer tilbake igjen. Og ved å si ha det så spiller man med rene kort. Det skaper forutsigbarnhet. Det kan jo være at barnet begynner å gråte i det du skal gå. Spill på lag med de ansatte,  og avtal hvordan dere skal løse det. Jeg har trøstet og gitt Petrus klem og kyss, før jeg går. har jeg sagt at jeg skal gå. Når jeg har sagt at jeg skal gå, så har jeg gått. Men i starten hadde vi litt god til ved avleverering i barnehagen. Et tips er å få de fra barnehagen å sende dere en sms eller en mms etter dere har gått. Oftest så går det veldig kort tid før barna er i lek.

Vår lille Petrus har to favorittkosedyr, en strikket kanin og en strikket bamse.
Kaninen bor i barnehagen , og er der til trøst om det skulle være noe. Det er på en måte leddet mellom hjem og barnehage.

Etter all erfaring jeg har fra å møte barn i barnehagen, så vet jeg at det helst vil gå bra.
Det er få barn som ikke finner seg tilrette.
Så derfor sier jeg lykke til og heier på alle som skal sende det kjæreste de har i andre sin forvaring, og på alle de flotte menneskene i barnehagene rundt om, som skal ta de i mot..

PÅ følgende innlegg er det også tips om tilvenning og tips til utstyr som kan komme godt med.

Og i dette innlegget er det lurt å anbefale at du kan vinne de flotte barnevaderne fra tørrebarn.no her.
De er nesten det beste vi har i hjemmet.

Tvi, tvi

Petrine :) 










3 kommentarer:

  1. Jeg husker veldig godt at jeg strigråt i 3 dager, det var en vond følelse, men så fikk jeg en isbjørn av pappa som skulle passe på meg i barnehagen og da var alt greit... hihi!

    Fin kveld, søte!
    klemklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så søtt med isbjørn å ha med deg, og det må jo ha vært litt trist når du strigråt ....

      God kveld tild eg også søte :)

      Slett
  2. Flott tilvenningsinnlegg!
    Du skriver så godt.
    Ser vi tenker mye likt om tilvenning.
    På fredag er vi klare for nye barn i barnehagen.
    I morgen har vesla mi første dag på skolen,
    spennende.

    Fin kveld til deg!
    - AC

    SvarSlett