mandag 20. august 2012

Er Ipad et ok leketøy ?



Som den største selvfølgelighet har jeg en gang i blant latt Petrus og tiåringen låne Ipaden. De låner den svært sjelden. Jeg har bare gått utfra at det er sånn det skal være. Det er jo en del av utviklingen og det er en del av samfunnet. Jeg har ikke vurdert om det er greit eler ikke. Helt til her en dag, da jeg snakket med en som hadde barn på Petrus sin alder. Hun hadde tatt helt avstand fra å innføre teknologi for barna sine, fordi hun var redd det skulle ta fokus fra annen lek.
Og dermed startet min tankegang.... 




Er det slik at jeg tar lek og aktivitet bort fra de barna jeg har omsorg for? 
Kan aktiviteten med Ipaden føre til at de blir stillesittene og passive barn, som fjerner seg fra all bevegelse og sosialt sampill? Fjerner seg fra det som jeg synes er veldig viktig ? 
Eller er det slik at leken med brettet forbereder barna på den teknologiske verden de skal være en del av? 

Jeg har tenkt at så lenge barna er glade i og gode til å leke så er det helt ok å holde på med digital utforskning i ny og ne. Barn lærer jo mest i samspill med andre, av å konstruere og i rollelek. Det er i den virkelige verden de lærer og utvikles, men jeg må jo si at jeg er imponert over hvordan en ett-åring raskt finner frem og finner løsninger på de ulike aktiviteter. Jeg har vært kritisk på app -er og har sett på de før jeg har latt barna utforske de, og derigjennom kan jeg se om det passer for mitt barn. Jeg har tenkt at gode app - er oppmuntrer barnet til å være kreativ, gå på oppdagelsesferd i en morsom verden og til å være problemløser. Bøkene på app er med på å stimulerer språket og har gitt oss gode samtaler. Vi bruker bøkene på Ipaden i tillegg til vanlige bøker. Skikkelig pratisk på reiser. 




Tilbake til utgangspunktet, burde jeg holde igjen på lek med digitale midler? 
Jeg lurer på om dere har vært mer bevisst enn meg og om dere aktivt har bestemt dere for om barna skal få bruke eller ikke bruke disse hjelpemidlene? Det hadde vært spennende om dere hadde begrunnet valget deres !

Petrine 

4 kommentarer:

  1. Nå har jeg ikke barn enda, babyen skal jo ikke komme før om ca 6 uker, men jeg har en generell regel (og den gjelder også meg selv) når det kommer til skjerm, for ja, jeg tenker på tid foran skjerm. Det er ikke nøye om det er mac, TV eller iPad (og iPhone) så definerer jeg det som tid foran skjerm. Jeg tenker da at tid foran skjerm burde begrenses, så kanskje en tanke kan være at den samlede tiden ikke burde overstige en bestemt mengde. Jeg tror barn ikke har vondt av å lære å bruke iPad eller data, så lenge dette ikke går ut over annen lek, og om man bytter ut tv-titting med iPad så tror ikke jeg det er så farlig. I dag er digitale medier verktøy på linje med sag og hammer, unger har godt av å lære å mestre begge deler.

    SvarSlett
  2. Den digitale hverdagen kommer, om vi vil eller ikke.

    Så lenge det ikke tar fullstendig overhånd, og blir brukt som barnevakt, som jeg har opplevd hos noen, er det helt i orden, er det ikke?! De skal tross alt fungere i et samfunn der de må beherske digitale medier.

    SvarSlett
  3. Syns du gjør det riktig jeg. det viktigste syns jeg er tidsbruken og også hva de ser eller spiller. lene

    SvarSlett
  4. Jeg synes ipad er et helt ok leketøy. Barn, i alle fall i barnehagealder, gidder stort sett ikke sitte i mange timer å holde på med ipaden. Det er som regel litt innimellom. Barn blir også slitne og har behov for rolige aktiviteter enkelte dager. Det finnes ganske mange spill til ipad som er både lærerike og underholdende. En av favorittene hos oss er faktisk et tegneprogram (utfra bildene dine tipper jeg at det er det samme hos deg), er det egentlig stor forskjell på å tegne på papir og på ipad? Man blir jo faktisk ikke firkantet i øynene av å se på en skjerm. Jeg tenker at så lenge det ikke stopper annen aktiv lek, så er det helt i orden. Min erfaring er dessuten at de er flinke til å dele og inkludere hverandre når de er flere sammen. Ser man at det begynner å ta litt av er det kanskje på tide å sette begrensninger, men inntil da, la dem leke seg med digitale verktøy.

    SvarSlett